ترکش‌های یک کلاه‌برداری: زندگی پس از ترانوس

ترانوس و بحران کرامندان

پیدا کردن کار برای افرادی که از قرار گرفتن در لیست سیاه شرکت‌ها نگران هستند. شایعات دلهره آور درباره اینکه نام چه کسی در آخرین گزارشات خبری لو رفته و یا نرفته است. سوال از افراد در مورد اینکه حتی چگونه توانسته اند در ترانوس کار کنند.

به زندگی بعد از ترانوس خوش آمدید!

ترانوس: از عرش به فرش

استارت آپ ترانوس در سال ۲۰۱۴ و در اوج فعالیت خود، محبوب فراوانی در سیلیکون ولی داشت. ترانوس دارای ارزش ۹ میلیارد دلاری بود. با مجموعه داروخانه‌های زنجیره‌ای والگرینز مشارکت داشت. و وزنه های سنگینی مانند هنری كیسینجر و جورج شولتز از اعضای هیئتره آن بودند. علاوه بر این، صدها کارمند برای کمک در انجام مأموریت جاه طلبانه ی ۲۵۰ آزمایش تنها با یک قطره خون ، به این شرکت پیوسته بودند.

ولی سپس همه چیز از هم پاشید . مجله ی وال استریت ژورنال در سال ۲۰۱۵ گزارشی منتشر کرد که در آن فن آوری و روش های آزمایش این شرکت را زیر سوال می‌برد. گزارشی که رویای الیزابت هولمز را تخریب و شرکت بزرگش را با خطر نابودی مواجه کرد.

داستان این اتفاقات رو می‌تونید در مجموعه سه قسمتی پادکست که در هفته‌های گذشته منتشر شد بشنوید.

تا سال ۲۰۱۸ ، الیزابت هولمز از سمت مدیریت شرکت کنار رفته و آزمایشگاه های او بسته شده بود. در نهایت و در سپتامبر همون سال ، ترانوس انحلال خود را به مردم و سرمایه‌گذاران اعلام کرد.

هرچند که برخی از آن کارمندان هنوز در تلاشند تا این بخش از زندگی حرفه‌ای خود را پشت سر بگذارند و از نو آغاز کنند. هرچند که این تلاش ها ممکن است سخت تر آنچه بنظر می‌رسید باشد. انتشار چندین کتاب، یک مستند از شبکه HBO و یک مجموعه تلویزیونی در دست ساخت از شبکه ABC تنها مواردی از به تصویر کشیدن کلاه‌برداری ترانوس هستند که از فراموش شدن این شرکت در اذهان عمومی جلوگیری می‌کنند.

زندگی پس از ترانوس

امروزه برخی از کارمندان سابق ترانوس در شرکت های سطح بالای سیلیکون‌ولی مانند فیس بوک و آمازون مستقر شده اند. اما دیگران آینده کاری خود را در هاله ای از ابهام میبینند. آن‌ها ماهها یا حتی سالهاست برای ایجاد شغل جدید در کنار لکه ننگ ترانوس در رزومه خود تلاش می کنند.

بر اساس مصاحبه با مسئولین گزینش و هفت کارمند سابق ، افرادی که بیشترین مشکل را دارند، کسانی هستند که مدت طولانی تری در شرکت کار می کردند یا در بخشهای خاص منصب هایی با سطح بالاتر داشتند.

یکی از کارمندان سابق ترانوس قرار کاری با یک مسئول استخدام که اخیرا داشته را به خاطر می‌آورد. مسئول گزینش به او گفت که “واجد شرایط ترین کاندیدا” است اما سپس عبارت “به جز اینکه …“ را بزبان آورد و انگشت شست خود را روی کلمه “ترانوس” در رزومه‌اش گذاشت. از آن زمان، کارمند سابق برای چندین شغل رد شده است و همچنان در جستجوی کاری جدید است.

اعضای تیم اصلی ترانوس

جانینا دونگ ، مدیر سابق استخدام در ترانوس که در سال 2017 شرکت را ترک کرد، به جای اینکه یک کار تمام وقت را برعهده بگیرد، مسیر مشاوره را انتخاب کرده است . او می گوید ، “من قضاوت خودم  در مورد اینکه بعد از رسوایی ترانوس کجا میتونم کار کنم، را از قبل انجام داده ام. من دیگر بیرون گود ایستادم!

من فکر می کنم بسیاری از ما در انکار بودیم

تا به امروز تمرکز رسانه‌ها  روی این متمرکز شده که چطورسرمایه گذاران و بیمارانی که سلامت آنها در معرض خطر قرار گرفته بوده از ترانوس و الیزابت هولم فریب خورده اند. اما برخی از کارمندان سابق می گویند که آنها در تمام طول عمر شرکت، از اتفاقات مالی و اقتصادی شرکت وهمچنین ادعاهای آن درباره تکنولوژی‌اش بی خبر بوده‌اند.

علاوه بر این، چنین مشکلات شغلی ممکن است برای کسانی که مدت بیشتری در آنجا کار می کردند، سمت بالاتری داشتند یا با شرکت کاملاً در هم تنیده شده بودند و بعد از انتشار گزارشات اولیه همچنان به کار خود ادامه دادند، سخت ترهم باشد. در تابستان سال 2016 ، ماه ها پس از اولین گزارش مجله وال استریت و بیش از یک دهه پس از تاسیس شرکت، ترانوس هنوز بین 700 تا 900 نفر را مشغول به کار داشت.

اریکا چنگ” ، کارمند سابق آزمایشگاه ترانوس که یکی از افراد تاثیر گذار در افشاگری‌ درباره تکنولوژی تقلبی ترانوس به شمار می‌رفت، گفت: “افرادی بودند که قبل از خراب شدن همه چیز از ترانوس خارج شدند. این افراد توانسته اند دوباره زندگی حرفه‌ای خود برگرندد”. ؛ولی از آن‌طرف افرادی بودند که برای مدت طولانی در شرکت ماندند.”

اریکا چنگ، یکی از افشاگران ترانوس

چنگ کمتر از یک سال در این شرکت کار کرد و قبل از گزارش وال‌استریت ژورنال آنجا را ترک کرد.

اما با همه این اوصاف، توضیحات و توجیهات در بین کارکنانی که سالها آنجا بودند متفاوت است.

یک شروع دوباره؟

کارمند سابق که برای چندین شغل رد شده است ، گفت: “آنها واقعاً مردم را در حباب های کوچک خود نگه می‌داشتند.” یکی دیگر از کارمندان سابق که پس از ماجرای وال استریت به کار خود در شرکت ادامه داد ، گفت: “من فکر می کنم بسیاری از ما در حال انکار کردن واقعیت بودیم.” “من خودم ‌میدونم که تا حدی بودم.”

این باور نابجا در ترانوس هزینه شخصی و شغلی زیادی برای کارمندان داشته است.

یکی دیگر از کارمندان سابق ،پس از اینکه ترانوس انحلال خود را اعلام کرد؛  کار با یک شرکت نوپا را تنها برای جدا کردن مسیر خود از راه ترانوس، در پیش گرفته است. این کارمند پس از برخورد به “موانع شغلی” در جستجوی کار ، اکنون به دنبال “فرصت های شغلی جدید” خارج از حوزه تخصص خود است.

سام هولی، یکی از مسئولین شرکت‌های استخدام نیرو در سیلیکون ولی ، که با شرکت های فناوری مانند اوبر (uber) و وی ورک (wework) همکاری می کند ، گفت: “بدیهی است که بین دیگر شرکت‌ها شک و تردید وجود دارد.” علاوه بر این هولی گفت که یکی از مشتریانش به او گفته که حتی اگر یک کارمند ترانوس “بهترین فرد در جهان” باشد ، باز هم نمی تواند او را استخدام کند. دلیل آن هم خیلی ساده بود: “هیئت مدیره من مرا می کشد.“

ترانوس اکنون چندین سال است که تعطیل شده. اما کارمندان از تاثیری که ممکن است کارشان هنوز از ترانوس بگیرد، آگاه هستند. پاتریک اونیل ، مدیر ارشد خلاقیت ترانوس از سال 2014 تا 2017 ، گفت که وی بسیاری از کارهای تبلیغاتی خود را برای این شرکت از وب سایت حرفه ای خود حذف کرده است. وی گفت: “به نمایش گذاشتن کارها در منظرعمومی به طور بالقوه می تواند منجر به انتقادات زیادی شود.” “[ترانوس] در نهایت به مردم زیادی آسیب رساند.”

سرنوشت ترانوس

همانطور که در مجموعه خون‌بازی گفته شد در سال ۲۰۱۸، کمیسیون بورس و اوراق بهادار، ترانوس و هولمز را به “کلاهبرداری گسترده” به مبلغ بیش از 700 میلیون دلار از سرمایه گذاران متهم کرده است.  این کمیسیون هولمز و ترانوس را به “فریب” سرمایه گذاران و رسانه ها متهم کرد که واقعا باور کرده بودند که ” آنالیزور خون قابل حمل “می تواند آزمایش خون گسترده ای را از قطره های خون انگشت انجام دهد و انقلابی در صنعت آزمایش خون ایجاد کند” ، در حالی که ”دستگا‌های ترانوس فقط تعداد کمی از آزمایشات را می توانست کامل کند“.

هولمز با اس ای سی توافق كرد كه جریمه نقدی بپردازد و كنترل خود بر ترانوس را كنار بگذارد ، اما او و شركت به هیچ خطایی اعتراف نكردند. اکنون هولمز منتظر دادگاه کیفری خود است تا از تیرماه امسال شروع به کار کند. وی ممکن است به حداکثر مجازات 20 سال زندان محکوم شود. این شرکت همچنان زیرنظر تحقیقات جنایی توسط وزارت دادگستری است.

الیزابت هولمز در دادگاه

انتظار طولانی برای تغییر افکار عمومی

اکنون بسیاری از افرادی که در آنجا کار می کردند امیدوارند که گفتگوی عمومی پیرامون شرکت از آنها عبور کرده و متوجه آنها نشود.

بعضی از کارمندان این شرکت بلافاصله پس از انتشار کتاب «خون کثیف» یا Bad Blood از جان کریرو بلافاصله آنرا خریداری کرده و در آن نام خود را جستجو می‌کردند تا بفهمند آیا آینده کاری آن‌ها به پایان رسیده یا نه!

از آن زمان ، یک پادکست 60 دقیقه ای در وصف ترانوس در ای بی سی و مستند الکس گیبنی در مورد شرکت از شبکه اچ بی او، با نام “مخترع: برای خون” قرار منتشر می‌شود. همچنین پیش بینی می شود جنیفر لارنس در فیلمی براساس کتاب آقای کریرو نقش الیزابت هولمز را  بازی کند. هرکدام از محتواها یک زنگ خطر برای کارمندانی است که تاکنون نامی از آن‌ها برده نشده. چرا که تنها یک اشاره کافی است تا آینده شغلی این افراد به پایان برسد.

اگر دوست دارید داستان الیزابت هولمز، ترانوس و بزرگترین کلاه‌برداری علمی معاصر رو بشنوید میتونید به مجموعه سه قسمت خون‌بازی در استرینگ کست سر بزنید. این مجموعه رو هم‌اکنون میتونید به شکل کامل در ساندکلاد، تلگرام و یا  اپلیکیشن‌های پادکست گوش کنید!

منبع: +

مترجم: سحر ایران‌پناه

اشتراک
اطلاع برای
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
نظر درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها
سام
سام
3 سال پیش

مطلب بسیار جالبی بود و بعد دیگه ای به ماجرای ترانوس اضافه کرد. ممنون
فقط اشتباهات زیر رو هم تصحیح کنید.
۱. من خودم می‌میدونم که تا حدی بودم.
۲. اکنون هولمز منتشر دادگاه کیفری خود است (منتظر)

اشتراک گذاری

جدیدترین قسمت‌ها

مغز بولتزمان

داستان ماشین بخار، میمون‌های تایپیست و توهم هوشیاری ما | حامی:‌ ویپاد، ترابانک پاسارگاد

شوالیه دریایی

داستان یک کشتی تحقیقاتی، دلفین‌های قاتل و نهنگ‌های قهرمان | حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد

ژن خوب

داستان دو رشته مارپیچ اسرارآمیز، مقادیر زیادی اشعه گاما و خوش‌شانس‌ترین انسان جهان |‌حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد