اتصال پرسرعت مغز انسان به کامپیوتر برای نخستین بار

اتصال مغز و کامپیوتر

ارسال پیام‌ پرسرعت از مغز انسان به کامپیوتر برای نخستین بار توسط افراد معلول انجام گرفت.

محقیقن داشنگاه براون در آمریکا ادعا کردند که سیستم آن‌ها می‌تواند پیام‌های ذهنی را با دقت نورونی و با پهنای باند بالا به کامپیوتر نظر منتقل کند. و دستورات کاربران را به شکل شفاف در دستگاه اجرا کند.

شیوه کارکرد سیستم

این سیستم در قالب یک پیام‌رسان کوچک در ذهن افرادی که دستگاه حرکتی (motor cortex) مغز آن‌ها آسیب دیده بود، نصب شد. با کمک این سیستم افراد دارای معلولیت حرکتی می‌توانستند یک دستگاه تبلت را به شکل ذهنی کنترل کنند.

به گزارش یک ژورنال معتبر، سرعت تایپ افرادی که این تراشه در مغز آن‌ها نصب شده بود با کسانی که از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کردند، برابری می‌کرد!

به گفته جان سیمرال، یکی از اساتید مهندسی در دانشگاه براون همین موضوع نشان می دهد که تکنولوژی BrainGate توانایی رقابت با سیستم‌های قدیمی را داشته و حتی می‌تواند از آن‌ها جلو بزند. چراکه با وجود این سیستم بی‌سیم، افراد دیگر محدود به مکان خاص یا دستگاه‌های دست‌و‌پا گیر نیستند. همین موضوع قدرت کاربری و استفاده‌های دستگاه‌ها را به شکل چشم‌گیری افزایش می دهد.

رقابت اتصال مغز به کامپیوتر

این اولین بار نیست که تکنولوژی‌های اتصال مغز به کامپیوتر با موفقیت تست می‌شوند. این شاخه از علم در سال‌های گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده است. افرادی همچون ایلان ماسک و مارک زاکربرگ به شکل گسترده در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تنها چند ماه پیش آقای ماسک اعلام کرد که شرکت نورولینک (neuralink) موفق شده دستگاه‌هایش را با موفقیت روی میمون‌ها امتحان کند.

اما braingate را شاید بتوان سریع‌ترین نمونه از این تکنولوژی دانست. دو فرد مورد آزمایش که ۳۵ و ۶۳ سال داشتند هردو بخاطر آسیب ستون فقرات فلج هستند. این دو نفر پس از نصب دستگاه و بدون هیچ مشکلی موفق شدند تا ۲۴ ساعت با دستگاه کار کنند. برخلاف موارد قبلی، فضای کار محدود به آزمایشگاه نبود و دو نفر حتی این دستگاه را در خانه تست کردند!

لی هاچبرگ مدیر این پروژه گفت که این موضوع قابلیت بررسی تکنولوژی در دراز مدت را به محققین می‌دهد. همچنین پژوهشگران می‌توانند اطلاعات مغزی کاربر را از راه دور بررسی تا تاثیرات تراشه روی ذهن را شناسایی کنند.

او ادعا کرد که این تکنولوژی اجازه می‌دهد تا فرایند‌های آسان و راحت برای کارهای روزمره طراحی و عملی شود.

اگر دوست دارید بیشتر درباره مغز بدونید حتما به قسمت آوای ناخودآگاه پادکست گوش کنید! و برای اطلاعات بیشتر درباره هوش مصنوعی این قسمت پادکست رو از دست ندید!

منبع خبر:

اشتراک
اطلاع برای
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
نظر درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها
پدرام
پدرام
1 سال پیش

اگر انسان ها به این روش ها بتونن تعامل درستی با کامپیوتر برقرار کنن میتونه ترس از غلبه ربات به انسان برطرف بشه و انسان هم پا به پای ربات ها پیشرفت کنه.

nikki
nikki
1 سال پیش

سپاس فراوان از مطالب مفیدتون.
فقط به نظر میاد مدتیه کم کار شدین، خیلی عالی میشه اگه مثل قبل با قدرت به کاراتون ادامه بدین…

اشتراک گذاری

جدیدترین قسمت‌ها

مغز بولتزمان

داستان ماشین بخار، میمون‌های تایپیست و توهم هوشیاری ما | حامی:‌ ویپاد، ترابانک پاسارگاد

شوالیه دریایی

داستان یک کشتی تحقیقاتی، دلفین‌های قاتل و نهنگ‌های قهرمان | حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد

ژن خوب

داستان دو رشته مارپیچ اسرارآمیز، مقادیر زیادی اشعه گاما و خوش‌شانس‌ترین انسان جهان |‌حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد