بهترین های استرینگ کست برای کسانی که تازه با پادکست آشنا شده‌اند

به کدام قسمت گوش کنم؟

پادکست استرینگ کست ۵ ساله که داره ساخته میشه و در این پنج سال بیش از ۸۰ قسمت از اون منتشر شده. این ۸۰ قسمت داستان‌های متفاوتی رو دارند و هرکدوم از یک جای دنیای علم اومدند. از کهکشان‌های خیلی دور بگیرید تا اتم‌های سازنده جهان. بخاطر همین وقتی کسی تازه با پادکست ما آشنا میشه معمولا گیج میشه و نمیدونه از کدوم اپیزود شروع به گوش دادن بکنه. 

خوبی استرینگ کست اینه که داستان هر قسمت (بجز مجموعه‌های سه قسمتی) جدا از بقیه اپیزودها است و شنیدنش نیاز به ترتیب خاصی نداره. به این معنا که شما متیونید برنامه پادکست مورد علاقه خودتون رو باز کنید، یک قسمت رو شانسی انتخاب کنید و بدون هیچ مشکلی شروع به گوش دادن کنید. 

 

مطلب مرتبط: پادکست چیست؟‌ نکاتی که می‌خواستید (و نمی‌خواستید) درباره این پدیده بدانید!

 

اما در میان این هشتاد و خورده‌ای قسمت، چندین قسمت هستند که بیش از بقیه مورد علاقه شنوندگان استرینگ هستند. اپیزودهایی که گزینه‌ مناسبی برای ورود به دنیای شگفت‌انگیز علم به شمار می‌روند.

 

بهترین قسمت استرینگ کست برای دوست‌داران فیزیک

اگر فیزیک دوست دارید

برخلاف تصور خیلی‌ها، فیزیک نه تنها خشک و خسته کننده نیست بلکه می‌تواند خاص، شگفت‌انگیز و عجیب باشد. اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که میخواهید کرک و پری برایتان نماند و با کمک علم فکتان روی زمین بیافتد؛ به شما توصیه می‌کنیم به قسمت «خودکشی کوانتومی» پادکست گوش کنید. یک قسمت مختصر و مفید که در آن با کمک فیزیک کوانتوم اثبات میکنیم که شما یک انسان جاودانه هستید و هیچ چیزی نمی‌تواند باعث مرگ شما بشود.

خودکشی کوانتومی، نوزدهمین قسمت از فصل اول پادکست است. تا قبل از این قسمت استرینگ کست یک پادکست ناشناخته بود ولی انتشار این قسمت و استقبال شگفت انگیز شنوندگان از آن باعث شد تا استرینگ رشدی تصاعدی را پیش بگیرد و متحول شود!

 

بهترین قسمت پادکست برای علاقه‌مندان به روان‌ شناسی

برای علاقه‌مندان به ذهن

اگر بخواهیم از ابعاد کوانتومی جهان دور شویم، مقصد بعدی مغز و ذهن خود ما انسان‌ها است. پیچیده‌ترین اورگان در طبیعت که به می‌تواند فکر کند، حس کند و به ما آگاهی بدهد. ما قسمت‌های زیادی را در استرینگ به بررسی مغز و روان‌شناسی آن اختصاص داده‌ایم. از خانمی که یک رادیو خیالی در ذهنش می‌شنید تا فردی که قدرت ترسیدن را از دست داده بود. ولی شاید شگفت انگیزترین قسمت مغزی ما داستان دانشمندی باشد که روی افراد سایکوپت و قاتلین زنجیره‌ای کار می‌کرد و به شکل کاملا اتفاقی به این پی‌ برد که خود او نیز یکی از این افراد است.

در قسمت «روان آزار درون»‌ ما درباره ساختار مغزی قاتلین‌زنجیره‌ای صحبت کردیم. ما ژنی رو بررسی کردیم که به «ژن جنگجو» معروفه و ترکیبش با یک سری ویژگی‌های خاص ذهنی میتونه هر انسانی رو به یک روان‌آزار یا سایکوپت تبدیل کند. همچنین در این داستان با دانشمندی آشنا میشیم که ساختار ذهنی مشابهی با این افراد داشت ولی از سرنوشت خطرناکش فرار کرد

 

بهترین اپیزود برای طبیعت‌دوستان

دنیای طبیعت پر از شگفتی است. حشراتی که عاشق می‌شوند، کرم‌هایی که به پروانه تغییر شکل می‌دهند و حتی شامپانزه‌هایی که در یک امپراطوری زندگی می‌کنند. در هر فصل از استرینگ کست ما چندین قسمت را به بررسی پدیده‌های شگفت انگیز دنیای طبیعت اختصاص می‌دهیم. این قسمت‌ها معمولا درباره حیوانات، حشرات و حتی درختان هستند و بهترین گزینه برای دوست‌داران طبیعت به شمار می‌روند.

اگر شما هم در این دسته از افراد هستید پیشنهاد میکنیم سری به قسمت «جنگل خودآگاه» بزنید. اپیزودی که به تازگی منتشر شده و در آن ما نگاهی انداختیم به درختانی که با یکدیگر حرف میزنند. جنگل خودآگاه نوعی هوشیاری – درست مثل مغز ما – را بررسی میکند که در جنگل شکل میگیرد. هوشیاری که هر درخت مثل یک نورون در آن است و انبوهی از آن‌ها قدرت فکر کردن را پیدا میکنند.

 

بهترین قسمت استرینگ کست از نگاه آمار

اگر به آمار دانلود‌های هر قسمت نگاه کنیم، میبینیم که اپیزود تعامل سازنده – با اینکه تنها یک سال از انتشارش میگذره –  با اختلاف بیشتر از دیگر قسمت‌ها شنیده شده. تعامل سازنده داستانی درباره خستگی این روزهای ما است. نگاهی به اینکه چگونه وقایع بد، دلخراش و سهمگین بعد از مدتی مغز ما را خسته می‌کنند و باعث میشوند ما از لحاظ احساسی بی‌حس شویم. در این قسمت ما نگاهی انداختیم به پرستاران بیمارستان‌های شلوغ، افراد درگیر جنگ و روش‌هایی که می‌توان برای جلوگیری از این خستگی احساسی استفاده کرد.

درسته این قسمت ساختار سنگین‌تری نسبت به دیگر موضوعات ما داره، ولی ارتباطش با وقایع یکسال گذشته، حسی که هممون تا حدی تجربش کردیم و کنجکاوی برای ریشه‌یابی علت این خستگی باعث شده تا «تعامل سازنده» بیش از هر قسمت دیگری از پادکست شنیده بشه. 

 

بهترین مجموعه استرینگ کست

هر فصل استرینگ کست از دو مجموعه سه قسمتی تشکیل شده. قسمت‌هایی که یک داستان طولانی را روایت می‌کنند و به شکل مفصل تر و دقیقتر به جزییات آن می‌پردازند. ما تاحالا ۹ مجموعه رو شروع کردیم و بزودی مجموعه دهم رو هم آغاز می‌کنیم. طبیعتا انتخاب بین این ۹ مجموعه کار سختی است. ولی اگر قرار باشه فقط یکی رو به شما معرفی کنیم قطعا باید بریم سراغ مجموعه جنگ‌های فضایی. 

جنگ‌های فضایی داستان حساس و سرنوشت ساز شوروی و آمریکا و رقابت این دو کشور برای سفر به ماه هستش. داستانی که دو مهندس نابغه در پشت پرده اون قرار داشتند و با طراحی‌های خود، کشورشان را به موفقیت هدایت کردند. نبردی خونین، خطرناک و پر تلفات برای نشاندن اولین انسان به سطح ماه و تصرف فضای خارج از زمین. 

 

این مجموعه سه قسمتی دو سال قبل منتشر شد و تا به امروز یکی از پرطرفدارترین قسمت‌های استرینگ کست است.

 

***

در نهایت انتخاب قسمت مناسب برای گوش دادن به استرینگ موضوعی کاملا سلیقه‌ای است. بعضی‌ها قسمت‌های کهکشانی ما را دوست دارند، بعضی‌ها قسمت‌های بیوگرافی و بعضی دیگر قسمت‌هایی که مربوط به حیات وحش است. 

در پنج سال گذشته ما بیش از هشتاد داستان از علم گفتیم.ز سیاه‌چاله‌های دور تا ذرات سازنده ما. از فیزیک کوانتوم تا شامپانزه‌های گامی. داستان‌هایی از فضا،‌ زمین و انسان. و هرکدام از این داستان‌ها می‌تواند به قسمت مورد علاقه شما تبدیل شوند. تنها کافیست تا اپ پادکست مورد علاقه خود را باز کنید و استرینگ کست را جستجو کنید …

اشتراک
اطلاع برای
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
نظر درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها
Zara
Zara
2 سال پیش

من فکر میکنم که استرینگ کست اصلا بهترین نداره. انتخاب “بهترین پادکست” از بین این پادکستای فوق العاده مثل این میمونه که بخوایم بین پیتزا و قرمه سبزی، بهترینو انتخاب کنیم:)
مرسی که ما رو با جهانمون، با خودمون، بیشتر آشنا میکنین

Socrates
Socrates
2 سال پیش

استرینگ کست لطفا لطفا فصل 6 رو قسمت اخر نکن لطفا بموون افسردگی گرفتم وقتی این خبر رو شنیدم من فقط به امید همون دو هفته یکبارای پادکست شما زنده ام 😪😪😪😪

اشتراک گذاری

جدیدترین قسمت‌ها

مغز بولتزمان

داستان ماشین بخار، میمون‌های تایپیست و توهم هوشیاری ما | حامی:‌ ویپاد، ترابانک پاسارگاد

شوالیه دریایی

داستان یک کشتی تحقیقاتی، دلفین‌های قاتل و نهنگ‌های قهرمان | حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد

ژن خوب

داستان دو رشته مارپیچ اسرارآمیز، مقادیر زیادی اشعه گاما و خوش‌شانس‌ترین انسان جهان |‌حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد