کاشت صدهزار درخت چه تاثیری بر روی زمین دارد؟

درخت ها موجودات عجیبی هستند. جاندارانی که چوبشون از منابع اصلی جهان ما به شمار میرود. میوه آن‌ها ما رو تغذیه می‌کند. درونشان خانه صدها گونه از حشرات و جانوری مختلف است. و زندگی آن‌ها برای تولید اکسیژن،‌ پایین نگه داشتن دمای زمین و جلوگیری از تغییرات اقلیمی ضروریست

در قسمت جنگل خودآگاه ما درباره اسرار این موجودات شگفت انگیز، اینکه چطور با هم حرف میزنند و هوشیاری دارند صحبت کردیم. در پادکست ما گفتیم که می‌خواهیم با کمک شما و در دوسال آینده صدهزار درخت بکاریم.

ولی کاشت صدهزار درخت چه تاثیری بر روی زمین دارد؟

درختی به وسعت یک شهر

یکی از مهم‌ترین تاثیرات درختکاری اثریست که درخت برای بقای دیگر موجودات زنده ایفا می‌کند. درختان محل زندگی موجودات زیادی هستند. از سنجاب‌ها گرفته تا حتی زنبورهای عسل. وقتی یک نهال بالغ می‌شود قالبا تا بیش از ۵۰۰ گونه مختلف از حشرات و جانوران در آن ساکن می‌شوند و به زندگی خود ادامه میدند. حالا اگر این تعداد رو به صدهزار عدد برسونیم یعنی ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ موجود زنده خانه پیدا میکنند و میتونند با آرامش در طبیعت زندگی کنند.

درختکاری برای آرامش

حمام جنگلی

در زبان ژاپنی کلمه‌ای وجود دارد به نام شیرنین یوکو یا حمام جنگلی. به این معنا که تنها حضور در کنار درختان کافیست تا احساسات ما متحول شوند و ذهن آرامش پیدا کند. در یک پژوهش افراد هفته‌ای یکبار و به مدت ۸۰ دقیقه در جنگل پیاده روی میکردند. همین پیاده روی کافی بود تا فشار خون کاهش پیدا کرده، انرژی زیاد شده و میزان هورمون‌هایی مثل آدرنالین و کورتیزول کم شوند! هورمون‌هایی که عامل اصلی استرس و افسردگی هستند.

پس درختکاری می‌تواند فضاهایی رو ایجاد کند که منجر به کاهش استرس انسان‌ها شود. آرامش افراد را افزایش بدهد و به زبان سادهحال ما را خوب کند!

کاهش دماهای بالا

علاوه بر این درختان می‌توانند نور را به بالا بازتاب کنند و با ایجاد سایه درجه هوای محیط را کاهش داده و با تبخیر مایعات ذخیره شده درونشان خنکی خاصی به فضا بدهند. طبق پژوهشی در آکادمی ملی علم درآمریکا، کاشت تعداد کافی از درختان در محله‌های شهری می‌تواند دمای هوا رو در روزهای گرم تابستانی تا ۱۲ درجه کاهش بدهد. برای مثلاب بجای اینکه دمای هوا ۳۶ درجه جهنمی باشد می‌تواند به ۲۴ درجه قابل قبول کاهش پیدا کند! و خب این کاهش دما یک اثر مکمل هم دارد. چرا که با کاهش دما، نیاز به مصرف انرژی برای سرد کردن مصنوعی هوا هم کمتر می‌شود. به عبارتی یک تیر و دو نشان!

حذف صداهای اضافی

اما کاهش دما تنها کار عجیب غریبی نیست که درختان انجام می‌دهند. علاوه بر محافظت دربرابر گرما، درختان می‌توانند سپرهای دفاعی برای صداهای گوشخراش هم باشند. چرا که شاخه‌های درختان و برگ‌ها بخشی از صدا را جذب و بخش دیگر را خنثی میکنند. به شکلی که دیگر گوش انسان بخاطر صداهای گوش‌خراش اذیت نشود!

درختان پر آب

حال بیاید از بالای درختان به پایین و به سمت ریشه‌ها برویم. ریشه درختان خاک رو هنگام باران و طوفان محکم در اطراف خودش نگه می‌دارد تا از جاری شدن سیل و ترک خوردن زمین جلوگیری کند . بجز این، ریشه‌های درختان درست مثل یک فیلتر عمل میکنند. ریشه‌ها آب‌های زیرزمینی را در مخزن‌های خود و به شکل تمیز نگه‌داری می‌کنند و در قالب اکسیژن به چرخه طبیعت برمی‌گرداند. مثلا یک درخت ۳۰ متری در دوران رشد خود حدود ۴۱ هزار لیتر آب را از زمین بیرون می‌کشد و در قالب بخار آب به طبیعت پس می‌دهد. و برای ۱۰۰ هزارتا درخت این عدد به   ۴۱۰۰۰۰۰۰۰۰ لیتر آب می‌رسد. بیش از چهار میلیارد لیتر آب که تمیز و به طبیعت بازگردانده می‌شود

درختان و اکسیژن

پروژه همکاشت

مهم‌ترین کار درخت دریافت کربن دی‌اکسید از زمین و پس دادن اکسیژن بجای آن است. میزان اکسیژنی که هر درخت تولید می‌کند به گونه، درجه هوا و شرایط محیطی بستگی دارد. ولی به شکل میانگین، یک نهال بالغ حدود ۲۲ کیلو دی‌اکسید کربن در سال جذب و اکسیژن لازم برای دوتا انسان را تامین می‌کند! ینی درختکاری صد هزار نهال باعث می‌شود بیش از ۲ میلیون کیلو دی‌اکسید کربن سالانه از زمین حذف و اکسیژن لازم برای ۲۰۰ هزار انسان تامین بشود

همه این‌ها تنها برخی از فوایدی بودند که درختکاری می‌تواند برای ما و برای زمین داشته باشد. پس بیاید سیزده بدر امسال، بجای اینکه به طبیعت آسیب بزنیم، چند درخت به آن اضافه کنیم تا زندگی رو برای خود و دیگران راحتتر کنیم.

برای حمایت از کاشت نهال‌ میتونید به وبسایت همکاشت دات کام سر بزنید. اونجا تعداد نهالی که می‌خواهید از سمت شما کاشته شود را مشخص کنید وهمین! سپس ما با همکاری وزارت علوم و سازمان مردم نهاد دایره آبی، این نهال‌ها را در سرتاسر کشور میکاریم. همچنین می‌توانید نهال‌هایی که حمایت کردید رو به دیگران هدیه داده و سرتیکیفیت کاشت را به اسم عزیزانتون بگیرید.

در سال ۲۰۱۹، پژوهشی در سوئیس نشان داد که کاشت نهال یکی از کلیدیترین ابزارهای ما برای مبارزه با تغییرات اقلیمیست و کاشت تعداد کافی درخت می‌تواند سرعت این پدیده را به شکل چشمگیری کاهش بدهد. پس بیاید دست به دست هم بدهیم تا قدمی کوچک برای زمین برداریم.

بیاید امسال با هم درخت بکاریم!

اشتراک
اطلاع برای
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
نظر درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها
HosseinTM
HosseinTM
2 سال پیش

بسیار جالب و مهم!

اشتراک گذاری

جدیدترین قسمت‌ها

مغز بولتزمان

داستان ماشین بخار، میمون‌های تایپیست و توهم هوشیاری ما | حامی:‌ ویپاد، ترابانک پاسارگاد

شوالیه دریایی

داستان یک کشتی تحقیقاتی، دلفین‌های قاتل و نهنگ‌های قهرمان | حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد

ژن خوب

داستان دو رشته مارپیچ اسرارآمیز، مقادیر زیادی اشعه گاما و خوش‌شانس‌ترین انسان جهان |‌حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد