والتر ایزاکسون: الگوریتم‌های فیسبوک و توییتر دنبال عصبانی کردن افراد هستند!

الگوریتم‌هایی که ما را خشمگین می‌کنند

والتر ایزاکسون – نویسنده کتاب زندگی استیو جابز – در کتاب جدید خود مدعی شده که الگوریتم‌های سایت‌هایی مثل توییتر و فیسبوک از عمد طراحی شدند تا مخاطب را عصبانی کنند. به گفته این روزنامه‌نگار و محقق، این شبکه‌های اجتماعی محتوایی را به مخاطب نشان می‌دهند تا آن‌ها را از کنترل خارج کند بسمت رفتار اکستریم تر هدایت‌شان کند.

برای شبکه‌های مجازی هیچ جیز مهم‌تر از زمانی که ما در آن‌ها میگذرانیم نیست. برای این شرکت‌ها زمان بیشتر برابر با سود بالاتر است. دنیای جدید بر پایه اقتصاد توجه بنا شده. این سایت‌ها از هر ابزاری برای حداکثری کردن این توجه استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها هم عصبانی کردن مخاطب است!

عصبانیت و اقتصاد توجه

در سال ۲۰۱۰، دو محقق از مدرسه وارتون بیش از ۷ هزار مقاله در وبسایت نیویورک تایمز که بیشترین میزان اشتراک گذاری رو داشتند را بررسی کردند تا بفهمند مهم‌ترین فاکتوری که یک مقاله را می‌کند چیست. و نتیجه؟ عصبانیت!

مهمترین عامل برای محبوبیت یک مقاله این بود که چقدر ما را عصبانی می‌کند! عصبانیت از خالص ترین و عمل برانگیز ترین احساسات ما بشمار می‌رود. هر محتوایی که بتواند ما را عصبانی کند تعامل بیشتری از مخاطب می‌گیرد. ما چنین مقالاتی را بیشتر به اشتراک میگذاریم و دربارشون حرف میزنیم

عصبانیتی که در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده و والتر ایزاکسون را نگران کرده. در فصل قبلی پادکست ما درباره این صحبت کردیم که چطور عصبانیت در شبکه‌های مجازی به خودکشی جوانی ختم شد که اشتباهی به جرم بمب گذاری متهم شده بود. و تنها چندماه قبل عصبانیت از سیاست داخلی آمریکا به یورش مهاجمین به کپیتال هیل، ساختمان معروف کنگره آمریکا منجر شد. فرایندی که در آن چندین نفر کشته شدند.

والتر ایزاکسون

فراتر از عصبانیت

اما به گفته ایزاکسون، عصبانیت تنها ابزار شبکه‌های اجتماعی برای افزایش بازدید نیست. توییتر و فیسبوک قابلیت عجیبی برای اشتراک گذاری اطلاعات غلط و اخبار جعلی دارند و پرچمدار این اخبار جعلی اینستاگرام از زیرمجموعه‌های فیسبوک می‌باشد. در گزارشی که چند هفته پیش از سمت بنیاد مقابله با تنفر دیجیتال انگلستان منتشر شد، این سازمان اعلام کرد که از ۱۵ پروفایل مورد بررسی هرکدام حداقل هفته‌ای یک خبر جعلی درباره انتخابات، بیماری کرونا و دیگر موضوعات اجتماعی دریافت می‌کردند.

پیش از این نیز، اخبار جعلی باعث حمله یک آمریکایی مسلح به یک پیتزا فروشی در واشنتگن شده بود. پیتزا فروشی که مهاجم فکر میکرد مقر یک فرقه قاچاق کودک باشد.

مسئله اخبار جعلی در سال‌های اخیر به یک موضوع داغ تبدیل شده است. طبق آمار،‌حدود ۶۱٪ از جوانان اخبار خود را از طریق فیسبوک می‌خوانند. و از این گروه، نیمی از افراد اخبار جعلی که مطابق با باورهایشان باشد را باور می‌کنند.

والتر ایزاکسون در مصاحبه‌ جدید خود در‌ این‌باره می‌گوید: « من هربار که فیسبوک یا توییتر را باز میکنم در صفحه اول با فردی مواجه میشوم که یا از چیزی عصبانی است، یا می‌خواهد من را عصبانی کند، یا کسی که بزور نظر خود را به دیگران قالب کند.» او علاوه‌بر این، تاکید کرد که دلیل اصلی این اتفاق، وابستگی شبکه‌های مجازی به تبلیغات است.

«وقتی کل مدل کسب و کاری شما بر روی تبلیغات باشد هرکاری میکنید تا مخاطب با مطلب شما تعامل داشته باشد. حتی اگر این تعامل در گرو عصبانیت باشد.»

بیشتر بدانید

عصبانیت اینترنتی و اخبار جعلی یک موضوع جدید نیست. در اپیزود اقتصاد توجه، ما درباره الگوریتم‌های سمی اینترنتی بیشتر صحبت کردیم. همچنین در سه‌گانه پساحقیقت، ما پدیده اخبار جعلی و الگوریتم‌های اینترنتی رو به شکل کامل توضیح دادیم. برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوعات، حتما به این چند قسمت گوش کنید!

 

منبع: +

اشتراک
اطلاع برای
guest
0 نظرات
نظر درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

جدیدترین قسمت‌ها

مغز بولتزمان

داستان ماشین بخار، میمون‌های تایپیست و توهم هوشیاری ما | حامی:‌ ویپاد، ترابانک پاسارگاد

شوالیه دریایی

داستان یک کشتی تحقیقاتی، دلفین‌های قاتل و نهنگ‌های قهرمان | حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد

ژن خوب

داستان دو رشته مارپیچ اسرارآمیز، مقادیر زیادی اشعه گاما و خوش‌شانس‌ترین انسان جهان |‌حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد