پادکست چیست؟‌ نکاتی که می‌خواستید (و نمی‌خواستید) درباره این پدیده بدانید!

همه شما احتمالا اسم پادکست رو شنیدید. پدیده جدیدی که چندین ساله مخاطبان زیادی در جامعه ایران پیدا کرده و افراد زیادی یا خودشون پادکست درست می‌کنند یا پادکست فارسی گوش می‌کنند. اما اگر شما هم جزو افرادی هستید که هنوز با این پدیده آشنا نیستید اصلا نگران نباشید. در این پست ما نگاهی انداختیم به اینکه پادکست چیست و  چطور به پادکست گوش کنیم. و همچنین چند پادکست خوب رو معرفی کردیم که همین الان و به شکل رایگان میتونید بهشون گوش کنید!

پادکست چیست؟

پادکست چیست؟

احتمالا همه شما با رادیو آشنا هستید! یا قدیما باهاش سرگرم میشدین! یا الانا تو ماشینتون پخش میشه! یا حتی تنها انسانی توی دنیا هستید که هنوز و عمدا توی خونتون بهش گوش میکنید. رادیو معمولا یک عالمه برنامه مختلف داره که هرکدوم ساعت خاص خودشون پخش میشن و میشه بهشون گوش کرد. برنامه‌هایی که موضوعات مختلف دارند، آدمای مختلف میسازنشون و هرکدوم برای یک مخاطب خاص طراحی شدن.

حالا همین برنامه های مختلف رو از رادیو بیارید بیرون، بذارید توی اینترنت و بجای یک ساعت خاص هرموقع خواستید بهش گوش کنید.

شما الان یک پادکست دارید!

پادکست یک برنامه صوتیه که تعداد زیادی از اون در اینترنت موجوده. شما میتونید هرکدومشون که دوست دارید رو بگیرید و هرموقع که دوست دارید به هر شیوه‌ای که بیشتر باهاش حال میکنید گوش کنید.

پادکست بخاطر ساختارش که بهتون اجازه میده وقتایی که درگیر کارای روزمره خودتون هستید از وقتتون بیشترین استفاده رو بکنید. مثلا اگر توی ترافیک هستید بفهمید سیاه‌چاله‌ها چجوری کار میکنند. وقتی دارید ورزش میکنید درباره روانشناسی ذهن یاد بگیرید. و یا حتی وقتی دارید خونتون رو تمیز میکنید به یک مصاحبه با آدمی که دوسش دارید گوش بدید.

پادکست‌ها دنیای عجیبی رو به روی شما باز می‌کنند که به یک موضوع، به یک سبک یا حتی یک آدم محدود نیست. دنیایی که بی‌نهایت داستان جذاب درباره موضوعات مختلف رو دربر میگیره! شما با پادکست میتونید زبان یاد بگیرید، درباره اخبار روز جهان آگاه بشید، دانشتون درباره موضوعاتی که دوست دارید رو بیشتر کنید و یا حتی یک داستان خوب بشنوید. همه و همه در زمان‌هایی که در حالت عادی هیچ کار دیگه‌ای نمیشد توش بکنید!

 

چطور پادکست گوش کنیم؟

خب حالا که فهمیدیم پادکست چیست، چطور میتونیم بهش گوش کنیم؟

 

پادکست گوش دادن راحت ترین کار دنیاست. چون تنها چیزی که براش لازم دارید یک برنامست! 

برنامه‌هایی که پادگیر هستند. ینی کارشون اینه پادکستای مختلف رو از جاهای متفاوت بگیرن و برای شما در یک مکان جمع کنند. برنامه‌های خارجی اینجوری روی اندریود خود گوگل پادکست هست. و روی اپل هم اپلیکیشن podcasts.

این برنامه‌ها به شکل پیش‌فرض بر روی گوشی جدیدی که میخرید نصب هستند.

اما حتی اگر برنامه‌های پیش‌فرض رو دوست نداشتید، برنامه‌های دیگری مثل podcast addict، castbox و یا حتی overcast هم میتونند تجربه‌ای مشابه و گاهی حتی بهتر برای پادکست گوش دادن فراهم کنند.

اگر هم قصد دارید از تولیدات ملی حمایت کنید اپلیکیشن‌های پادکست ناملیک و فیدیبو هم گزینه‌های خوبی برای گوش دادن به این فایل‌های صوتی هستند. این اپلیکیشن‌ها مرجع خوبی برای پادکست فارسی به شمار می‌روند و با دانلود اون‌ها میتونید به دنیای پادکست فارسی وارد شوید!

 

خوبی برنامه‌های پادگیر این است که همه پادکستایی که گوش می‌کنید رو در یک مکان جمع میکنند. اگر وسط گوش دادن یک قسمت، اون رو رها کنید جاش رو براتون حفظ میکنند. قسمت‌های جدید رو به شکل خودکار روی گوشی براتون میارند. و حتی بهتون اجازه میدند سرعت پخش رو تنظیم کنید. تا مثلا در زمانی که پادکستی خیلی کند صحبت میکرد سرعتش رو زیاد کنید یا وقتی پادکستی زیادی تند بود، کمی آرومش کنید!

 

اما سوال نهایی و کلیدی … 

 

به چه پادکستی گوش کنیم؟

خب … این یک سوال کاملا شخصی است. چرا که سلیقه هر فرد با دیگری فرق می‌کند. اگر به داستان‌های علمی درباره سیاه‌چاله‌ها، سفر در زمان، توهمات ذهنی و درختان خودآگاه علاقه دارید می‌تونید ما رو در استرینگ کست دنبال کنید. اما بجز این، در پایین میتونید ۱۰ پادکست فارسی منتخب استرینگ برای شنیدن را ببینید:

اشتراک
اطلاع برای
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
نظر درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

جدیدترین قسمت‌ها

مغز بولتزمان

داستان ماشین بخار، میمون‌های تایپیست و توهم هوشیاری ما | حامی:‌ ویپاد، ترابانک پاسارگاد

شوالیه دریایی

داستان یک کشتی تحقیقاتی، دلفین‌های قاتل و نهنگ‌های قهرمان | حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد

ژن خوب

داستان دو رشته مارپیچ اسرارآمیز، مقادیر زیادی اشعه گاما و خوش‌شانس‌ترین انسان جهان |‌حامی: ویپاد، ترابانک پاسارگاد