دو مؤسس در سیلیکون ولی، مارکتی ایدهآل و رقابت برای یک انقلاب سرویسی |
حامی: مایکت: مارکت من |
منبع: The Upstarts – نوشته برد استون.
سیلیکون ولی و غولهای سرویس
سیلیکون ولی یکی از عجیبترین مکانها برای افراد خلاق و کارآفرینان پیگیر است. جایی که پر از ایدههای ناب، سرمایه خالص و پتانسیل بالقوه برای موفقیت است و کمی خلاقیت با چاشنی خوششانسی میتواند زندگی شما را برای همیشه متحول کند.
در دهه ۱۹۹۰، این دره به مکانی ایدهآل برای استیو جابز، جف بزوس و بیل گیتس تبدیل شد. شرکتهای اپل، آمازون و مایکروسافت نگاه ما به جهان را تغییر دادند و سبک جدیدی از زندگی را به ما معرفی کردند. یک شیوهی دیجیتال و اینترنتی.
اما در اواخر دهه ۲۰۰۰، نسل بعدی کارآفرینان آماده بودند تا انقلابی دیگر در سیلیکون ولی برپا کنند. انقلابی که پایه آن خدمات بود.
تراویس کلانیک یک ایده ساده در ذهنش داشت. استفاده از اینترنت برای پیدا کردن تاکسی. او از سیستم حملونقل سنفرانسیسکو متنفر بود و میخواست با کمک یک برنامه موبایل، یک اتصال اینترنتی و کلی داوطلب صنعت تاکسیرانی را متحول کند. همزمان با او جو گبیا نیز ایده مشابهی را داشت دنبال میکرد. استفاده از اینترنت برای اجاره اتاقهای اضافی در خانه.
در اوایل قرن بیستم شرکتهای اوبر (uber) و ایربیانبی (airbnb) قرار بود تا صنعت خدمات را برای همیشه تغییر بدهند. یکی در صنعت حملونقل و دیگری در صنعت سفر و توریسم! علاوه بر این، این دو شرکت برای کسب یک عنوان بزرگ با یکدیگر در حال رقابت بودند. عنوان اسب تکشاخ سیلیکون ولی یا همون یونیکورن (unicorn)
شرکت تازه تاسیسی که بتواند بالای یک میلیارد دلار ارزش گذاری شود!
در این قسمت از پادکست با ما به دنیای سیلیکون ولی سفر کنید و داستان دو استارتآپ متفاوت ولی شبیه را برای تبدیل شدن به تک شاخ این دره را بشنوید!
قسمتهای مرتبط