داستان تیزر استرینگ کست

شما در حال گوش کردن به استرینگ کست هستید …

خلاصه کردن ۸ سال فعالیت و ۱۲۰ داستان توی ۲ دقیقه کار راحتی نیست، ولی ما از علی خواستیم این کار رو برامون انجام بده و نتیجه‌اش ویدیویی هست که می‌بینید.

استرینگ کست همیشه از صدا شروع شده، پس اولین قدم نگارش یک متن و روایت اون توسط رضا بود. ما چندین سال پیش یه ویدیو خیلی آماتوری و ابتدایی درباره استرینگ کست درست کرده بودیم. پس اون رو مبنای خودمون قرار دادیم و بعد از کمی آچارکشی،‌ شاهین متن رو نهایی و رضا اون رو روایت کرد.

برای ساخت این ویدیو، ما ابتدا باید به یک هویت بصری یکپارچه می‌رسیدیم. استرینگ کست وارد نهمین سال فعالیت خودش شده بود و در هشت سال گذشته ما بیش از ۱۲۰ داستان علمی را برای مخاطبین خود تعریف کرده بودیم. این داستان‌ها شامل موضوعات گسترده و متنوعی بودند؛ از سیاه‌چاله‌ها و فیزیک کوانتوم گرفته تا طبیعت، حیات وحش و حتی روح و روان انسان. ما می‌خواستیم این گستره‌ی موضوعی در تصاویر رویداد واضح و نمایان باشد. بنابراین به تکنیک کولاژ و مونتاژ روی آوردیم.

این تکنیک به ما اجازه داد که از ترکیبی از انیمیشن سه‌بعدی، تصویرسازی و تصاویر آرشیوی استفاده کنیم تا به بهترین شکل ممکن، خلاصه‌ای از این سفر هشت ساله را به نمایش بگذاریم و هویت علمی و متنوع پادکست را در یک نگاه به مخاطبین منتقل کنیم.

هدف اصلی ما در قسمت آخر استرینگ کست، بازگویی و مرور قسمت‌های برجسته و خاطره‌انگیز پادکست برای رسیدن به یک تئوری همه‌چیز بود و این تکنیک کمک کرد تا این هدف به نحو احسن محقق شود.

در این مسیر، طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تست و بررسی شدند:

ولی در نهایت و با توجه به هویت قدیمی استرینگ کست که فضایی بی‌پایان، موشکی در حال سفر و مقاصد مختلف است، به این جمع‌بندی رسیدیم:

پوستر اجرای زنده استرینگ کست

 

با مشخص شدن هویت بصری و پوستر رویداد، وقت آن بود که به سراغ ویدیو معرفی برویم.

فضای کلی ویدیو به گونه‌ای طراحی شده که حال و هوای کتاب‌های دایرة‌المعارف علمی مصور را به یاد بیاورد. برای ایجاد این احساس، از المان‌های چاپی نظیر ترام، تکسچر و حرکت کاغذ استفاده کرده‌ایم. این عناصر نه تنها به ایجاد یک حس نوستالژیک و آموزشی کمک کرده‌اند، بلکه مخاطب را به دوران گذشته و به زمانی که علم به شکلی جذاب و بصری در کتاب‌ها و منابع چاپی ارائه می‌شد، می‌برند. در واقع، این انتخاب سبک و مود ویدیو به طور کامل با محتوای پادکست ما که حول محور تاریخچه علم و مرور اتفاقات علمی مهم می‌چرخد، همخوانی دارد.

روایت این ویدیو نیز دقیقاً به همین دلیل داستانی و روایت‌محور انتخاب شده است. ما به عنوان سازندگان پادکست استرینگ کست، همواره تلاش کرده‌ایم که با روایت داستانی، پیچیدگی‌های علمی را به شکلی قابل فهم و جذاب برای مخاطبان بیان کنیم. این رویکرد در این ویدیو هم حفظ شده است تا مخاطبان بتوانند همزمان با مرور تاریخچه علم، به یاد آوردن قسمت‌های مهم استرینگ کست را نیز تجربه کنند.

در این ویدیو از المان‌های نمادین و مهمی استفاده شده است که هر یک به نوعی بازتاب‌دهنده مفاهیم اساسی علم و زندگی هستند. برای مثال، برگ قرار گرفته در پس‌زمینه لوگو نماد زندگی و رشد است، که در کنار میکروفون که خود نماد پادکست و صدای ما است، قرار گرفته. انفجار بیگ‌بنگ و تکامل آن تا شکل‌گیری منظومه شمسی و زمین نیز نشان‌دهنده داستان آفرینش جهان است؛ داستانی که از طریق آن به تحول و تکامل حیات در کره زمین می‌رسیم.

در ادامه، به داستان تکامل می‌پردازیم؛ از حیوانات اولیه تا پیدایش انسان. این مسیر تکاملی با تلاش‌های دانشمندان برای فهم قوانین طبیعت همراه است. نیوتن با کشف جاذبه، گالیله با ستاره‌شناسی و میکل‌آنژ با طراحی‌های هنری که مطالعه بدن انسان و شناخت بیشتر را به دنبال داشتند، هر کدام نقشی حیاتی در این روند ایفا کرده‌اند. این روایت از پیشرفت علم و دانش تا به امروز ادامه دارد، از روشنایی لامپ گرفته تا ساخت تجهیزات پیچیده‌تر و در نهایت سفر به فضا.

در هنرهای نمایشی، Overture به قطعه‌ای موسیقی گفته می‌شود که در ابتدای نمایش اجرا می‌شود. این کلمه از زبان فرانسوی گرفته شده و به معنای «باز کردن» یا «شروع کردن» است. هدف اصلی Overture، معرفی فضای کلی نمایش و آماده کردن مخاطبان برای آنچه در ادامه نمایش رخ خواهد داد، می‌باشد. این قطعه موسیقی با استفاده از تم‌ها و ملودی‌های کلیدی نمایش، به مخاطبان اجازه می‌دهد که با احساسات و مفاهیم اصلی داستان آشنا شوند و فضای نمایش را بهتر درک کنند. داستان قسمت آخر درباره تئوری همه‌چیز و نظریه ریسمان است؛ نظریه‌ای که تلاش می‌کند تا همه قوانین فیزیک را به هم متصل و در قالب چند فرمول ساده خلاصه کند.

هدف این ویدیو که در ابتدای اجرای زنده پخش شد، آشنایی مخاطب با جهان روایت و ارائه یک چکیده کلی از داستانی بود که قرار بود در ۸۰ دقیقه آتی شنونده و بیننده آن باشد. ویدیویی که تاریخچه جهان و فیزیک را از طریق المان‌های صوتی و تصویری خلاصه می‌کرد.

این المان‌ها نه تنها داستانی که طی سال‌ها در استرینگ کست روایت شده است را به تصویر می‌کشند، بلکه نمادی از تکامل و پیشرفت انسان از آغاز تا به امروز هستند. انتخاب و ترکیب این نمادها و سبک بصری، به ما این امکان را داد تا در یک ویدیوی دو دقیقه‌ای، نه تنها خلاصه‌ای از قسمت‌های مهم پادکست را ارائه دهیم، بلکه به شکلی عمیق‌تر و بصری‌تر به داستان‌های علمی بپردازیم که همیشه مورد توجه مخاطبانمان بوده است.

این ویدیو کار علی عزیزی بود، و حضور او به عنوان طراح و سازنده این پروژه، توانست به خلق یک اثر ویژه کمک کند که نه تنها به دقت و اصالت استرینگ کست وفادار بود، بلکه تجربه‌ای جدید و خلاقانه برای مخاطبان فراهم کرد.

برای دیدن کارهای بیشتر علی میتونید به اینستاگرمش سر بزنید.

برای دیدن کیفیت بالای این ویدیو می‌توانید به کانال یوتیوب شیرفهم سر بزنید.

اشتراک
اطلاع برای
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
نظر درون متنی
نمایش همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

جدیدترین قسمت‌ها

فصل دوم جنگ‌های هسته‌ای - تیزر

داستان جنگ سرد و درگیری آمریکا و شوروی برای کنترل خطرناک‌ترین سلاح جهان | شروع فصل دوم از چهارشنبه ۳۱…

فراخوان استرینگِ‌ من

اگر خاطره‌ای از استرینگ کست دارید و یا در این چند سال قسمت خاصی از استرینگ بوده که برایتان معنای…

مغز بولتزمان

داستان ماشین بخار، میمون‌های تایپیست و توهم هوشیاری ما | حامی:‌ ویپاد، ترابانک پاسارگاد